Tohatsu TLDI® (Two-stroke Lowpressure Direct Injection)
systeem wat is dit nu eigenlijk?
Dila
Watersport geeft onderstaand uitleg over dit
geavanceerde Tohatsu Buitenboordmotoren Systeem
TLDI (Two stroke Low pressure Direct Injection,
2-takt met directe inspuiting) is een krachtige direct
ingespoten 2-taktbuitenboordmotor die minder uitstoot
heeft van schadelijke gassen ten opzichte van de
"gewone" tweetaktmotor buitenboordmotoren met
carburateurs. Daarnaast is deze motor zuiniger in gebruik
met benzine en olie dan de gewone tweetakt. De 40 TLDI is
momenteel een van de kleinste direct ingespoten tweetakt
motor op de markt. De TLDI motoren hebben de voordelen van
een viertakt motor maar hebben de uitstekende prestaties
van tweetakt buitenboordmotoren.
Voordelen
Naast het feit dat de buitenboordmotoren minder uitstoot
hebben van schadelijke gassen en economischer omgaan met de
brandstof hebben ze nog een aantal voordelen:
Het gebruik van
een choke is niet meer nodig!
De motoren zijn stil en roken bijna niet meer!
U hoeft geen olie en benzine te mengen!
De TLDI's computer mengt de juiste hoeveelheid olie met de
benzine afhankelijk van het toerental van de motor. Hierdoor
wordt het olieverbruik van de motor tot 30% teruggebracht
ten opzichte van de gewone tweetaktmotor.
Omdat de TLDI
motoren gebruik maken van de bestaande tweetaktblokken
gecombineerd met de elektronisch geregelde
brandstofinspuiting zijn deze motoren een stuk lichter dan
de viertaktmotoren wat deze motoren geschikter maken voor
sportboten. Het brandstofverbruik is beter dan van de
viertaktmotoren.
Deze motoren
maken gebruik van lagedruk inspuiting terwijl veel merken
gebruik maken van hoge druk inspuiting. Het verschil is dat
bij de hoge druk inspuiting de brandstof direct via de
injectoren in de cilinders gespoten wordt. Het systeem mengt
niet de lucht met de brandstof waardoor er grotere druppels
ontstaan als bij lagedruk inspuiting waardoor niet alles
volledig verbrand. Bij lagedruk inspuiting wordt de
brandstof gemengd met de lucht en daarna onder lagere druk
ingespoten. Hierdoor wordt alles beter verbrand waardoor er
een betere efficiëntie is van de brandstof.
|